Deti a pitný režim

21.05.2017

"Základom pitného režimu dieťaťa v ktoromkoľvek veku by mala byť číra, nízko mineralizovaná, pramenitá neperlivá voda."

Pri výbere vôd u dojčiat preferujte vody s označením "dojčenská voda". Ak uvažujete o používaní vody z vlastnej studne, radšej si nechajte preveriť jej zloženie. Zaujímať by vás mal predovšetkým obsah dusičnanov, ktoré v najmladšom dojčenskom veku môžu spôsobiť závažné ochorenie - methemoglobinémiu. Jej následkom je neokysličovanie krvi a nemožnosť naviazania kyslíka na hemoglobín.

Preto ich nezabúdajte neustále núkať nápojmi. Inak sa dostavia bolesti hlavy, únava, malátnosť, podráždenosť, zápcha a problémy s obličkami.

Dieťa je na znížený prísun tekutín oveľa citlivejšie ako dospelý. Oveľa rýchlejšie u neho dôjde k dehydratácii. Dôvodom je podiel vody v jeho organizme - tá totiž tvorí až 80 percent celkovej hmotnosti novorodenca oproti 60 percentám hmotnosti dospelého človeka.

Potreba tekutín závisí od veku dieťaťa, zloženia jeho stravy, najmä obsahu bielkovín a solí, ako aj od funkcie obličiek. Koncentračná schopnosť v novorodeneckom a včasnom dojčenskom veku je nízka, na vylúčenie solí a odpadových látok dieťa potrebuje dostatok tekutín. Inak sa odpady môžu ukladať v tele.

Koľko má dieťa piť ?

Novorodenec

Plne dojčené dieťa nepotrebuje prísun iných tekutín vo forme vody alebo čajov. A však pri teplotách vyšších ako 25 °C, je potrebné dieťaťu podávať aj iné tekutiny - napríklad dojčenskú vodu alebo špeciálne čajové nápoje určené pre najmenšie dojčatá. U detí, ktoré z rôznych príčin mamy nedojčia, ale živia ich náhradnými formulami, je potrebné pridať minimálne 50 až 75 ml vody/kg hmotnosti/deň.

Staršie dojča

Pri zaraďovaní tuhej stravy do jedálneho lístka dieťaťa už treba myslieť aj na dostatočné množstvo tekutín, a to predovšetkým dojčenskej vody a čajov. Do čaju v žiadnom prípade nepridávajte cukor a vzhľadom na alergie ani med alebo citrón. Nikdy ale nenahradzujte vodu čajom.

Dieťa vo veku 1 až 3 roky

Keď matka prestane dojčiť a v jedálnom lístku dieťaťa už prevláda tuhá strava, príjem tekutín musí stúpnuť. Dieťa už okrem vody pije aj ovocné či zeleninové šťavy. Mnohé deti si už v tomto veku zvykajú na sladké malinovky, ktoré sú úplne nevhodné. Zvyšujú riziko obezity a zubného kazu. Pokiaľ ich nenaučíte na sladené vody, dieťa ich piť nebude. Taktiež neodporúčam dieťaťu podávať mlieko ani kupované džúsy (* na túto tému pre Vás pripravujem BLOG).

Kedy zvýšiť príjem tekutín ...

Zvýšená potreba tekutín môže nastať pri chorobách, ktoré sprevádza zvýšená teplota, vracanie a hnačky, alebo pri zmenených vonkajších vplyvoch - v čase letných horúčav. Je potrebné si uvedomiť, že nedostatok vody môže viesť k celkovému vysileniu organizmu až k jeho kolapsu.

Základnými príznakmi dehydratácie sú únava, malátnosť, u väčších detí bolesť hlavy, závraty, nepokoj, nechutenstvo, v neskoršom štádiu sa zrýchľuje pulz, skracuje sa dych, čo súvisí so šokovým stavom. U najmenších detí vidno prvé príznaky dehydratácie veľmi rýchlo vo forme zvráskavenej kože a zníženého napätia kože. Treba si všímať suché sliznice, bielo alebo až dohneda povlečený jazyk, ktorý sa lepí na lyžičku. A navyše, na nedostatok tekutín v organizme vášho dieťaťa vás upozornia aj suché plienky.

Okrem toho, pri horúčkových stavoch alebo pri úpale je potrebné pridať tekutiny navyše. Pravidlo - každý stupeň Celzia navyše od normálnej telesnej teploty vyžaduje 50 až 100 ml tekutiny jednorazovo navyše.

Ako donútiť dieťa dostatočne piť ...

Potrebná je motivácia. Napríklad, dieťaťu vodu nalejte do pekného pohárika s obľúbenou rozprávkovou postavičkou, alebo mu dovoľte piť so slamkou. Ak aj napriek tomu dieťa pije málo, skúste mu vodu dodať do organizmu aj inak, napríklad pomocou riedkych polievok a ovocia či zeleniny (u detí nad jeden rok). Keď je dieťa choré, má hnačku, vracia alebo má vysoké teploty, možno dodať tekutiny napríklad vstrekovaním striekačkou priamo do úst, alebo použiť u novorodencov kvapkadlo.

Z potravín u väčších detí napríklad uhorky obsahujú až 95 % vody, rovnako aj šalát, a rajčiny majú len o 2 percentá vody menej. Najviac vody obsahuje jednoznačne červený melón, ktorý jej má v sebe až 80 %. Takže ak si vaše dieťa pochutná na štvrtke melóna, nečudujte sa, že už nechce piť.

VODA je základom, tak ako pre váše dieťa, tak aj pre vás. Pokiaľ, vaše dieťa vidí a vníma, že aj VY pijete vodu, tak bude aj ono.