Čo je to tá Quinoa?

02.06.2017

Quinoa je už pomerne známa plodina aj u nás. Nájdeme ju v každom zdravom obchodíku. Tak ako mnoho iných potravín, aj quinoa pochádza z južnej Ameriky. Pestuje sa prevažne v Peru a Bolívii, odkiaľ sa exportuje do celého sveta. 

Quinoa je andská plodina, ktorá pochádza z oblasti jazera Titicaca v Peru a Bolívii. Názov plodiny pochádza z kečuánskeho slova "Kinwa", ktoré bolo odvodené do španielčiny. Ide o takzvanú pseudoobilninu, teda rastlinu, ktorá nepatrí do rodiny obilnín, ale používa sa rovnakým spôsobom. Je príbuznou červenej repy, špenátu a láskavca. Obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok ako základné aminokyseliny, kalcium, fosfor, železo.

Quinoa je jedlá celá, vrátane listov a stonky, avšak najznámejšie a najobľúbenejšie sú práve semená. Listy rastliny chutia podobne ako špenát alebo listy repy. Už za čias Inkov existovalo niekoľko druhov. Medzi najznámejšie a najrozšírenejšie patria biele, vzácnejší je červený druh, ale môžeme nájsť aj semená quinoa zafarbené do oranžova, ružova, fialova, hneda, dokonca sú aj čiernej farby. Aj u nás v niektorých obchodoch so zdravou výživou môžeme nájsť viacero druhov quinoa. Najčastejšie sa stretneme s bielou (alebo zlatou), červenou a čiernou quinoa, niektorí výrobcovia robia aj zmesy týchto farieb.

Quinoa sa stala populárna hlavne ako potravina pre celiatikov, keďže neobsahuje lepok a je plnohodnotnou náhradou za iné obilniny, obsahujúce lepok. Samozrejme zanedbateľný nie je ani obsah minerálov, vitamínov a antioxidantov. Je ľahko stráviteľná, vhodná aj pre dojčatá a deti. Zo všetkých zŕn obsahuje najviac proteínov a zdravých tukov. Rôzne výskumy potvrdili, že konzumácia quinoa pomáha pri potláčaní zápalových ochorení a v boji s obezitou. Zabezpečuje vhodnú stravu pre diabetikov, keďže pomáha regulovať obsah cukru v krvi a znižovať cholesterol. Chráni tiež pred vznikom rakoviny hrubého čreva.

Túto rastlinu pestovali už predkolumbovské civilizácie a využívali ju ako nutričnú potravinu. Existujú historické nálezy quinoa v hrobkách Tarapacá, Calama a Arica v Chile, ako aj v rôznych regiónoch Peru, že tomu tak bolo už niekedy medzi 3000 až 5000 rokmi pred našim letopočtom. Pre civilizáciu Inkov tvorila základ stravy. Quinoa je nenáročná plodina, ktorá dokáže prežiť v akýchkoľvek klimatických podmienkach. Vďaka tomu ľuďom pomáhala prežiť aj v časoch najväčšieho nedostatku potravín.

Tak ako chia semená pre Aztékov, quinoa pre Inkov tiež znamenala veľa, bola súčasťou náboženských a slávnostných rituálov a celej inkskej kultúry. A to bol dôvod, prečo rastlina quinoa v 16. storočí skoro zmizla z povrchu zemského. Španielsky dobyvateľ Francisco Pizarro zničil quinoa polia, aby oslabil inkské obrady a celú kultúru. Našťastie quinoa divo rastúca vo vyšších polohách prežila a vďaka tomu došlo v sedemdesiatych rokoch minulého storočia k znovuobjaveniu matky zŕn. V USA sa quinoa stala taká populárna, že Valné zhromaždenie OSN vyhlásilo rok 2013 za Medzinárodný rok Quinoa ako uznanie pre andských obyvateľov, ktorí ju zachovávali ako potravu pre súčasné a budúce generácie.

Kompletný zdroj bielkovín, ako jedna z mála plodín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. Obsahuje málo kalórií a sacharidov. Neobsahuje lepok, je bohatá na vlákninu a škrob, ktoré sú ideálne pre trávenie. Obsahuje 2x viac vlákniny, ako ovsené vločky. Je zdrojom horčíka, ktorý je prospešný pre kardiovaskulárny systém a uvoľňovanie ciev. NASA ju zaradila medzi stravu astronautov pri ich pobyte vo vesmíre. Pomáha pri migrénach. Obsahuje vysoké množstvo stopových prvkov, ktoré sú dôležité pri raste svalovej hmoty. Vďaka obsahu draslíka pomáha prečerpávať tekutiny z krvného obehu do svalov a predchádzať tak kŕčom po cvičení. 

Fakty o quinoa

Kompletný zdroj bielkovín, ako jedna z mála plodín obsahuje všetky esenciálne aminokyseliny. Obsahuje málo kalórií a sacharidov. Neobsahuje lepok, je bohatá na vlákninu a škrob, ktoré sú ideálne pre trávenie. Obsahuje 2x viac vlákniny, ako ovsené vločky. Je zdrojom horčíka, ktorý je prospešný pre kardiovaskulárny systém a uvoľňovanie ciev. NASA ju zaradila medzi stravu astronautov pri ich pobyte vo vesmíre. Pomáha pri migrénach. Obsahuje vysoké množstvo stopových prvkov, ktoré sú dôležité pri raste svalovej hmoty. Vďaka obsahu draslíka pomáha prečerpávať tekutiny z krvného obehu do svalov a predchádzať tak kŕčom po cvičení.  

Varíme ...

Quinoa je najprv potrebné namočiť do vody, aby sa odstránili saponíny, ktoré obsahuje obal semienok. Nimi sa rastlina chráni pred nájazdmi vtáčich jedákov. Quinoa dovážaná a predávaná v EU by už mala byť saponínov zbavená, ale nie je na škodu, ak ju aj tak pred spracovaním namočíte. Saponíny môžu spôsobiť žalúdočnú nevoľnosť a vracanie. Ich prítomnosť sa prejaví tak, že po namočení do vody začne peniť ako mydlo.

Varenie quinoa je veľmi jednoduché. Používa sa systém 2:1 (dva diely vody, rastlinného mlieka, akejkoľvek tekutiny a 1 diel quinoa). Varíme približne 15 minút. Ako zistíme, že je quinoa uvarená? Klíčky sa oddelia od semien.

Quinoa sa môže použiť rovnakým spôsobom ako iné obilniny. Vynikajúca je napríklad polievka z quinoa alebo quinoa kaša. Varí sa rovnako ako ryža. Nasladko, naslano, do omáčok, polievok, dokonca ako nápoj, všade je možné quinoa využiť.
Quinoa palacinky, quinoa muffiny, quinoa kaša, quinoa polievka, quinoa chlieb, quinoa tortilly, quinoa sušienky, quinoa tyčinky, quinoa puding, rôzne druhy šalátov s quinoa, quinoa smoothies.